Заняття 6-7.
Тема: Задачі, які розв’язуються методом
вилучення.
Є логічні задачі, які
розв’язуються методом вилучення. Розв’язання таких задач доцільно оформлювати у
таблиці.
Зразок розв’язання задачі:
У дитячому таборі потоваришувати троє хлопців. Назвемо їх умовно: А, Б, В.
Вони приїхали з України, Німеччини та Чехії. Один із них захоплювався
математикою, другий- хімією, а третій –літературою. А живе не в Україні, а Б –
не в Німеччині. Хлопчик з України не захоплюється математикою, а з Німеччини- захоплюється
хімією. Б – не любить літературу. Чим захоплюється кожний із хлопчиків та
звідки вони?
Розв’язання:
Для зручності розв’язання
складемо таблицю. До неї по вертикалі ( посередині) запишемо умовні імена
хлопчиків А, Б, В. Ліворуч по горизонталі- країни, звідки приїхали діти, а
праворуч-навчальні предмети, якими захоплюються діти.
Заповнюємо таблицю, одночасно
розв’язуючи задачу:
Україна
|
Німеччина
|
Чехія
|
Математика
|
Хімія
|
Література
|
|
-
|
+
|
-
|
А
|
-
|
+
|
-
|
-
|
-
|
+
|
Б
|
+
|
-
|
-
|
+
|
-
|
-
|
В
|
-
|
-
|
+
|
За умовою задачі, А живе не в Україні, Б- не в Німеччині. У таблиці під
назвою країни ставимо прочерки («-»). Порівнюючи два факти: «Б- не з Німеччини,
улюблений предмет хлопчика з Німеччини- хімія», можемо зробити висновок: Б не
захоплюється хімією ( ставимо прочерк у таблиці під назвою предмета). За умови
задачі, Б не любить літературу ( ставимо у відповідному місці прочерк). Тепер
можемо сказати, що Б подобається математика, відтак А і В не можуть
захоплюватися нею ( ставимо прочерк у таблиці під назвою відповідних предметів).
За умовою, хлопчик з України не любить математики. Якщо Б захоплюється
математикою, то він – не з України ( ставимо прочерк у відповідному місці
таблиці). Робимо висновки: В – з України, Б- з Чехії, виявляється, що А – з
Німеччини. За умовою, хлопчику з Німеччини, подобається хімія. Ми з’ясували, що
А – з Німеччини, отже, він захоплюється хімією. Тобі В любить літературу.
Задача розв’язана.
Задача 2. У пляшку, склянку, глечик і
банку налили молоку, лимонад, квас і воду. Відомо, що вода і молоко не в пляшці,
посудина з лимонадом стоїть між глечиком і посудиною з квасом, а в банці- ні
лимонад і ні вода. Склянка стоїть біля банки і посудини з молоком. Куди налити
кожну рідину?
Розв’язання:
Складемо таблицю, в якій знаком
«-» позначимо, що рідину не налито у певну посудину. З таблиці видно, що в клітинці «молоко – глечик» і «квас
-банка» можна поставити знак «+».
Посудина
|
Пляшка
|
Склянка
|
Глечик
|
Банка
|
|
Молоко
|
-
|
-
|
+
|
-
|
|
Лимонад
|
-
|
-
|
|||
Квас
|
-
|
+
|
|||
Вода
|
|
-
|
Дали заповнюємо таблицю, враховуючи
те, що в кожному рядку і кожному стовпчику таблиці «+» може стояти лише один
раз. Остаточно маємо таблицю:
Посудина
|
Пляшка
|
Склянка
|
Глечик
|
Банка
|
|
Молоко
|
-
|
-
|
+
|
-
|
|
Лимонад
|
+
|
-
|
-
|
-
|
|
Квас
|
-
|
-
|
-
|
+
|
|
Вода
|
|
+
|
-
|
-
|
Відповідь: Молоко в глечику,
лимонад у пляшці, квас у банці, вода в склянці.
Домашнє завдання:
Задача№1. На костюмований бал-маскарад
Качинський, Доценко та Філімонов принести костюми: Бетмена, Гаррі Потера та
Покімона. Хлопчик, який вже вдягнувся у костюм Бетмена, шукав свого друга, який
мав бути у костюмі Гаррі Потера, щоб віддати йому перуку,-вона випадково
потрапила до його речей. Але йому сказали, що він допомагає Філімонову
застібнути блискавку на костюмі. Визнач, який костюм був на кожному хлопчикові,
якщо відомо, що хлопчик у костюмі Покемона, ніколи не бачив Доценка.
Задача№2. До дитячого табору міста Фороса прибуло четверо дітей з різних міст
України: Дніпро, Одеси, Києва та Івано-Франківська. Їм подобаються різні види
спорту. Відомо, що Андрій і акробат приїхали не з Дніпра. Віктор і шахіст не з
Івано-Франківська. Діти з Києва і Одеси- молодші від Олега. Тимофій і киянин не
захоплюються плаванням. Плавець і шахіст обіграли в доміно Андрія і киянина.
Волейболіст ніколи не був в Одесі. Хто з якого міста прибув і яким видом спорту
захоплюється?
Задача№3. Влітку діти одного з будинків
міста Львова вирішили влаштувати концерт для мешканців інших будинків. Всі вони
жили на різних поверхах і підготували різні номери під час концерту. Мишкові
дісталася роль фокусника. Дитина, яка під час концерту була клоуном, мешкає на
першому поверсі. Хлопчика, який співав, звати не Василем, а на четвертому
поверсі проживає не Лесик. Оселя Мишка не на другому поверсі. Квартира Ігоря не
на третьому поверсі, і під час концерту він не був клоуном. Василь не живе на
першому поверсі. Хлопчик, який співав не мешкає на другому поверсі. Лесик
ніколи не вмів танцювати. Визнач роль, яку виконував кожний хлопчик під час
концерту, та поверх, на якому він мешкає.
Задача№4. Юрко, Олег, Миколка та Андрійко
пішли по ягоди. Два хлопчик збирали малину, один-чорницю, а один- суниці. Олег
та Миколка збирали різні ягоди. Миколка та Андрійко також різні ягоди. Олег
–чорницю. Визнач і напиши, які ягоди збирав Юрко.
Комментариев нет:
Отправить комментарий